STILL Smalgangs Trucks
Smal gang
Enestående håndteringsydelse
En kombination af høje reollagre og trucks med meget smal gang (VNA) giver sammenlignelige effektivitetsfordele til konstruktion af skyskrabere på værdifuld ejendom. Dyre lagerarealer udnyttes fuldt ud med højere stativer og smallere gange. Og når de kombineres med VNA-Maskiner – som kan automatiseres, hvis det kræves – kan håndteringsydelse og plukkefrekvens nå uanede niveauer. Yderligere effektivitet giver de assistancesystemer, STILL har udviklet, og som er skræddersyet til lagerets specifikke topografi. Active Load Stabilization (ALS)-systemet reducerer for eksempel mastvibrationer, mens Active Floor Compensation (AFC) kompenserer for eventuelle ujævnheder i gulvet.
Det første høje reollager
Svingbare mobilmaster i gangene
Allerede i 1962 blev det første højreollager i Tyskland taget i brug på Bertelsmann-lageret i Gütersloh. Det var første gang, der var fundet drejelige mobilmaster i hver gang, til at flytte lastløftere op og ned til, hvor godset var placeret. Disse forløbere for de moderne VNAtrucks blev styret manuelt fra et førerhus på maskinen. De skinnemonterede ’opbevarings- og hentemaskiner’ kunne faktisk også betjenes automatisk ved hjælp af et hulkortstyringssystem. Desuden kunne mekanismen, der flyttede godset, flyttes op eller ned og samtidigt til venstre eller højre. Resultatet – flere bevægelser af varer over en given periode end med noget tidligere lagerdesign, og dermed væsentligt forbedret håndteringskapacitet. I de efterfølgende år begyndte høje reollagre at dukke op overalt. Og STILL blev en efterspurgt partner, når det kom til at implementere og udstyre disse nye lagerverdener.
STILL Vokser hurtigt
På vej til at blive smalgangseksperter
Dette succesrige princip fik et stort løft i 1979 med introduktionen af den første meget smalgange (VNA) truck, EFSG-MX. Dette var forløberen for nutidens MX-serie af STILL . STILL’s stærke position som ekspertpartner for netværksforbundne materiale- og informationsstrømme i højlagre ville dog ikke have været mulig uden inkorporering af andre virksomheder i virksomheden – virksomheder, der allerede var markedsledere i sektoren. Wagner, for eksempel, blev gradvist integreret i løbet af 1990'erne, og fungerede oprindeligt som STILL Wagner. Med base i den sydtyske by Reutlingen var Wagner specialist i lagerteknologi og udviklede maskiner som kombinationsmaterialehåndteringstrucks, eksplosionsbeskyttede gaffeltrucks og frem for alt meget smalgangstrucks (VNA). Wagner var hurtige til at erkende de operationelle fordele ved at lade føreren og kabinen flytte op til det nødvendige opbevaringssted på de høje reoler.
VNA-truckens succes
Effektivitet – skyskrabereffekten
Et lager med høj rack tilbyder stort set samme effektivitetsfordel som en skyskraber. I takt med at ejendomspriserne stiger, kan de STILLt dyrere lagerarealer udnyttes mere effektivt gennem brug af højere hylder og smallere gange.
Problemet er, hvordan man opbevarer og henter varer hurtigt med hylder i op til 18 meters højde, samtidig med at fejlprocenten holdes på et minimum. Det er her VNA-trucks, der er skræddersyet til lagerets specifikke topografi, kommer i spil. Sammen med innovative hjælpesystemer såsom Active Load Stabilization (ALS) for at reducere mastvibrationer og Active Floor Compensation (AFC) ), for at kompensere for ujævne gulve kan fordelen med hensyn til håndteringsydelse være enorm.
Vedvarende boom i onlinehandel
Effektivitet og fleksibilitet er trumfkort
E-handel har oplevet en enorm vækst de seneste år. Efterspørgslen efter VNA-trucks fortsætter også med at vokse, og der ser ikke ud til at være nogen ende på denne tendens i sigte. Eksperter er enige om, at behovet for hurtigt bevægende og ofte granulerede varestrømme, drevet af boomet i onlinehandel, kun kan opfyldes af foranstaltninger som stramt kontrollerede kombinationer af høje reollagre, individuelt konfigurerede VNA-trucks og intelligente automatiserede løsninger – især hvor denne lagerautomatisering også kan integreres problemfrit med virksomhedens tidligere automatiserede proceskæder. Dette sikrer, at fleksibiliteten i procesdesignet til enhver tid opretholdes, da alle de automatiserede maskiner i STILL-serien om nødvendigt også kan betjenes manuelt.
Cykling på et rekordhøjt niveau
Lagerhusdesign til logistiktjenesteudbydere
Cykling er meget på mode. Derfor bruger logistikspecialist Hellmann Worldwide Logistics et individuelt tilpasset højreollager med STILL-udstyr i deres operationelle lagerstyring til Derby Cycle, producent af Tysklands bedst sælgende premium-cykler. Dette udstyr omfatter induktionsstyrede MX-X VNA-trucks, hvortil der er udviklet en speciel arbejdsplatform. Platformen gør det muligt at vælge og flytte komplette stel, inklusive de cykler, de indeholder.
Højreollageret med 24 gange har kapacitet til at rumme op til 150.000 cykler. Som Hellmanns filialdirektør Andreas Bothe understreger: Med vores skræddersyede logistiksystem kan vi, selv under hensyntagen til sæsonudsving, servicere efterspørgslen fra næsten 5000 specialforhandlere i over 60 lande centralt. Omhyggelig planlægning og problemfri drift gennem hele forsyningskæden er af afgørende betydning her."
Udover områder som varemodtagelse, ordreplukning og lastning, dækker lagerdriften også "tillægsydelser" såsom ompakning af cyklerne fra yderkartoner til solide papkasser og tilføjelse af brugsanvisninger til den blomstrende e -cykel modeller. "I dette pilotprojekt," forklarer Bothe med tilfredshed, "STILLs erfaring, rådgivning og omfattende service var afgørende for succes." "
Iøjnefaldende logistik for modemærket
VNA-trucker med smarte hjælpesystemer
Forretningen boomer inden for livsstilstøj og sportstøj, og den er afhængig af effektiv distribution og logistik. Til den præcist administrerede 24/7 distribution for det traditionelle svenske mærke CRAFT New Wave GmbH på et effektivt logistikcenter med højlager – STILL er ansvarlig for design, implementering og service.
Andreas Dürlich, planlægger af STILL's reolsystemer, forklarer, hvorfor et højlager med smalgangskøretøjer er den bedste mulighed for at plukke omkring 3.000 reklamegenstande hver dag: "Så hallens højde til opbevaring bruges også maksimalt, et højlager vil blive installeret. For en høj grad af pladsudnyttelse og et optimalt materialeflow er dette lager opdelt i et ti-ganget smalgangslager og et bredgangslager med otte gange." Køretøjets højdepunkter inkluderer to hjælpesystemer. Nummer et: Active Floor Compensation (AFC). Med dette intelligente assistentsystem opnår MX-X den maksimale kørehastighed uden det ujævne hallgulv dyrt at slibe ned. Uden AFC kræves absolut flade gulve af høj kvalitet, ellers vil køretøjet vibrere. Assistancesystem nummer to: Active Load Stabilization (ALS). Masten svinger også, når førerhuset trækkes langt ud. ALS modvirker dette. I stedet for at vente på, at det falder af, kan du fortsætte med det samme.
Reolerne i det brede ganglager betjenes med to reachtrucks FM-X og fem vertikale ordreplukkere EK-X. Resultatet imponerer driftschef Mario Hammer: "For vores kortsigtede forretning kan vi plukke ordrer, der ankommer fra hovedkontoret kl. 14.00 samme dag."
Stejl opadgående kurve
Logistik overrasker sig selv
I fremtiden vil intralogistik overgå sig selv yderligere. Vi nærmer os den dag, hvor klassiske vandrette (og dermed pladskrævende) varehuse i udkanten af byen begynder at forsvinde. I stedet for vil virksomheder opføre flere og flere vertikalt arrangerede skyskraberlagre ved grænseflader i bycentre. Dette skift vil også afspejle de ændringer, der er sket gennem årene i den funktion, som mange varehuse betjener. Hvor de plejede primært at være med henblik på langsigtet centraliseret opbevaring, repræsenterer de i disse dage ofte knudepunkter for hurtige varebevægelser.
Bevægelsestempoet og den nødvendige differentiering i varestrømme og information vil også fremskynde tendensen til automatisering og intelligente assistancesystemer. Synlige skridt hen imod denne fremtid er allerede synlige. I den automatiske VNA-truck MX-X giver det valgfrie 3D-kamera en ekstra kognitiv dimension. Det gør det muligt for trucken ikke kun at reagere på forhindringer, men også at identificere forkert opbevarede paller, samle dem sikkert op og transportere dem til det rigtige sted. Historien om VNA-trucken og højreollageret er derfor sikker på at fortsætte ind i fremtiden.
Meget smalgangstruck fra STILL
Har du spørgsmål til vores meget smalle gangs trucks? Du er velkommen til at kontakte os. Eller få dine oplysninger online: Oversigt over VNA truckerne fra STILL.