
Energisystemer til intralogistik
Drivsystemer i intralogistik
Hvad er det rigtige energisystem til min intralogistik?
Energisystemer til intralogistik består af køretøj, energibærer og energiinfrastruktur - f.eks. gaffeltruck + Li-Ion batteri + oplader / ladestation.
Beslutningen om det rigtige energisystem er primært en strategisk beslutning. Det handler om den konkrete anvendelse, omkostningerne, men også om de nødvendige rammebetingelser samt bæredygtigheden og perspektivet i at arbejde klimaneutralt.
Følgende fem kriterier kan nævnes for beslutningen:
- Køretøjstilgængelighed: Hvor meget energi kan energisystemet levere og hvor længe?
I hvilket omfang er køretøjernes driftsmæssige tilgængelighed begrænset, f.eks. ved stilstandstider på grund af batteriskift, ladeprocesser eller vedligeholdelsesarbejde? - Infrastruktur: Hvert energisystem kræver en bestemt infrastruktur, f.eks. til plads til ladestandere, lager, vedligeholdelse og den indsats, der kræves for at sætte energiforsyningen op.
- Investeringsomkostninger: Omkostningerne frem til idriftsættelse, f.eks. til batterier og opsætning af den nødvendige infrastruktur.
- Driftsomkostninger: Løbende omkostninger, f.eks. til vedligeholdelse og reparation, men også energiomkostninger og energiforbrug.
- Bæredygtighed: Hvilket potentiale har hvilket energisystem, hvor længe kan det bruges og i hvilket omfang kan CO2 emissioner undgås fuldstændigt.
Sammenligning af drivsystemer i intralogistik
Køretøjstilgængelighed
Bly-syre
- ca. 1 lag afhængig af køretøjstype og anvendelse
- ved højere brug max 5 timer
- 8 timers opladning betyder ca. 6 timers kørsel
- ingen mellemliggende opladning > batteriskift (5-15 min)
- høj vedligeholdelse
- nedsættende ydeevne under drift
Li-Ion
- 1 times opladning betyder ca. 3 timers kørsel
- mellemopladning mulig
- ingen vedligeholdelse nødvendig
- konstant strøm under drift
Brændselscelle
- 1 tankfyldning tillader op til ca. 8 timers brug
- ingen stå-/opladningstider > tankning på kun 2-3 min.
- Regelmæssig vedligeholdelse
- konstant ydeevne under drift
Infrastruktur
Bly-syre
- Ladestationer
- Opladere
- Udskiftelige batterier
- Enhed til batteriskift
- Vandtanke
- Luftudsugningssystem
- Betydende pladsbehov
Li-Ion
- Lave krav
- Opladningsinfrastruktur + kun 1 batteri + indbygget oplader
- Lavt pladsbehov
Brændselscelle
- Brændselscelle (batteriudskiftningsmodul)
- Fyldstationer
- Brintopbevaring
- Brintlevering eller -produktion (elektrolyse)
- Plads uden for lagerfaciliteten kan bruges
Investeringsomkostninger
Bly-syre
- Lave anskaffelsesomkostninger
Li-Ion
- høje anskaffelsesomkostninger, tendens faldende
- Længere batterilevetid
Brændselscelle
- Høje investeringsomkostninger (faktor 4 til 5 sammenlignet med bly-syre-batterier)
- Finansieringsmuligheder
Driftsomkostninger
Bly-syre
- Energiomkostninger
- Vedligeholdelsesomkostninger
- Udgifter til batteriudskiftning (tid)
- Pladsomkostninger
Li-Ion
- 30 % reducerede energiomkostninger
- ingen vedligeholdelsesomkostninger
- lave pladsomkostninger
- Intelligent energistyring/belastningsstyring mulig
Brændselscelle
- Nuværende høje H2-omkostninger (10-12 €/kg brint, fra september 2021) > Især transportomkostninger
Bæredygtighed
Bly-syre
- Udnyttet teknologi
- miljøskadelige stoffer
- kræver genanvendelse med høje energiomkostninger
Li-Ion
- Kontinuerlig videreudvikling
- Effektivitetsforøgelse og reduktion af anskaffelsesomkostninger forventes
- Problematiske råvarer > ny sammensætning under udvikling
- Forsøgt og testede strukturer
Brændselscelle
- Deployerbar teknologi, men endnu ingen etableret infrastruktur
- ingen sjældne jordarter
- virkelig grøn, gennem grøn H2
- Den politiske udvikling er stadig usikker
Ansøgning og konklusion
Bly-syre
Bly-syre-batterier er nyttige til brug af få køretøjer med få arbejdstimer.
Samlet set er dette et etableret, pålideligt og velanvendeligt energisystem.
Li-Ion
Brugen af Li-Ion-batterier anbefales til konsekvent høje og konstante energibehov i flerskiftsdrift.
I den passende applikationsprofil er dette energisystem bedst egnet til levetiden af et Li-Ion batteri (10 år).
Brændselscelle
Dette energisystem er ideelt egnet til kontinuerlig, intensiv brug i flerholdsdrift med mere end 1000 driftstimer om året.
Som det reneste energisystem til industriel kørsel lastbiler, er brændselscellen stadig lidt etableret, men betragtes som et fremtidigt system for grøn intralogistik.

Energisystemer i sammenhæng med grøn intralogistik
Fra et intralogistisk synspunkt er målet at kunne løse transportopgaver med det lavest mulige forbrug af værdifulde ressourcer - det vil sige med bedst mulig udnyttelse af kapital, energi, arbejdskraft og tid.
Fra et økologisk perspektiv bør Europa være klimaneutralt senest i 2050; Tyskland ønsker endda at opnå dette inden 2045. Det betyder, at CO2-emissionerne skal reduceres markant.
For at nå dette mål forpligter EU-Kommissionen og forbundsstaterne i stigende grad økonomien til at yde sit bidrag gennem love og regler, bl.a. gennem CO2-afgiften, med emissionscertifikater eller endda med et forbud mod forbrændingsmotorer fra senest 2030.

Forbrugere og partnere forventer klimaneutralitet
Der er også et stigende krav fra partnere og forbrugere om, at forsyningskæder er bæredygtige og fungerer klimaneutralt. Leverandører skal fremlægge certifikater for råvarers oprindelse, produktionsforhold og CO2-fodaftryk. En god økologisk balance bliver en konkurrencefordel.
Rådgivning om energisystemer i intralogistik
Rådgivning om dykkersystemer fra energieksperterne hos STILL
Udnyt vores ekspertise til bæredygtig intralogistik. Vi hjælper dig gerne med at beslutte dig for fremtidens energisystem.
Kontakt
For yderligere information bedes du kontakte vores konsulenter.
040 / 331 348
Anmodning til: Energisystemer til intralogistik
Udfyld nedenstående formular. Vi vender tilbage til dig hurtigst muligt.