Gaffeltrucks med hybridteknologi gavner miljø og bundlinje
Når mere end 30.000 tons kartofler årligt skal håndteres indtil flere gange, er der brug for effektivt og driftsøkonomisk materiel. Derfor har Møldrup Kartoffeleksport ved Viborg investeret i seks nye STILL hybrid-gaffeltrucks. Det har reduceret brændstofforbruget med 30-40 % og skabt bedre miljø og bedre bundlinje i virksomheden.
 
                                                
                                                    STILL leverede de seks hybrid-gaffeltrucks fordelt på fem 3,5-tons  RX70-35H og en enkelt 2-tons RX70-25 i foråret, og de har siden kørt  problemfrit under krævende forhold hos Møldrup Kartoffeleksport.
Vi er meget afhængige af vores gaffeltrucks. Når kartoflerne først er  høstet og kørt her til Møldrup i åbne containere, klarer vores  gaffeltrucks stort set al intern transport, forklarer Jens Kristensen.  Han er 2. generation i kartoffeldynastiet og har siden slutningen af  1990’erne været eneejer af virksomheden og udviklet den til Danmarks  største på sit område. 
Flere funktioner 
Møldrup Kartoffeleksport anvender sine gaffeltrucks til flere funktioner  i den interne transport. De henter og bringer kartoflerne mellem  kølelagre og sorteringsanlæg, pakkeriet og forsendelsesafdelingen.  Truckene håndterer både store kartoffelkasser på 1.200-1.300 kg - endda  to ad gangen, kører med hydraulisk skovl til påfyldning af kartofler i  løs vægt på sorteringsanlæg samt kører med paller med 1.200-1.300 kg i  25 og 50 kg sække. 
 I højsæsonen, som strækker sig over ca. 6  måneder, kører store dele af virksomheden i 3-skift, og truckene når let  op på 1.500 driftstimer om året, fortæller Jens Kristensen. 
 At vi valgte de nye STILL hybridtrucks kom sig af et besøg fra  Arbejdstilsynet. Vores gaffeltrucks kører meget indendørs, og selv om  luftkvaliteten lå på den rigtige side af grænseværdierne, anbefalede  Arbejdstilsynet, at vi reducerede miljøbelastningen fra vores trucks.  STILL lovede 30-40 % lavere dieselforbrug og dermed tilsvarende lavere  udslip med hybridteknologi i forhold til de traditionelle dieseltrucks  vi havde tidligere, så det gjorde udslaget. Og STILL har holdt, hvad de  lovede, fastslår Jens Kristensen.
Hybridteknologi med diesel og el 
I STILL’s RX70-35H hybridtrucks har dieselmotoren til opgave at trække  en generator, der producerer strøm til el-motorerne i trækhjulene. Når  truckføreren bremser, fungerer el-motorerne i trækhjulene som  generatorer, der omdanner bremseenergi til elektricitet. Denne oplagres i  en meget effektiv kondensator bagest på trucken, og den opsamlede  energi frigives lynhurtigt igen ved acceleration.
 Dermed er  teknologien især velegnet til drift med hyppig start/stop-kørsel, og ved  ca. 1.500 årlige driftstimer er merinvesteringen i hybridteknologien  hurtigt tjent hjem i kraft af de 30-40 % lavere brændstofforbrug. Dertil  kommer miljøgevinsten, der kan være svær at sætte tal på, men som hos  Møldrup Kartoffeleksport har mindst lige så stor værdi som den  økonomiske gevinst. 
Trofast mod leverandører
Hos Møldrup Kartoffeleksport har man ikke for vane at skifte leverandør,  hvis ellers pris, kvalitet og serviceniveau hænger sammen. Det gælder  også for gaffeltrucks, men da den hidtidige leverandør ikke kunne  tilbyde hybridteknologi med lavere miljøbelastning, faldt valget i  stedet på STILL’s RX70-trucks. 
 Når vi køber materiel, skal  service og reparation være indeholdt i pakken. Da vi købte vores  STILL-trucks, tegnede vi samtidig en 4-årig servicekontrakt, så vi i  princippet kun skal fylde brændstof på og skifte dæk, når de er slidt  op. Resten har STILL ansvaret for, fastslår Jens Kristensen. 
 Vi opfatter det som fuld garanti i fire år, så hvis noget går i stykker,  skal det bare ordnes med det samme. Om STILL sender en servicemontør,  eller de henter trucken og stiller en anden til rådighed, er lige meget  for os. Vi skal bare have seks trucks til rådighed døgnet rundt,  fastslår han. 
Skræddersyet service 
I forbindelse med leveringen til Møldrup Kartoffeleksport har STILL’s  teknikere på hovedkontoret i Kolding beregnet servicebehovet ved de  aktuelle driftsforhold. Hybrid-truckene serviceres for hver 500  driftstimer, hvor der udføres forebyggende service og vedligeholdelse  samt eventuelle småreparationer. Dertil kommer det lovpligtige årlige  eftersyn, der som regel udføres i forbindelse med et af de planlagte  serviceeftersyn. 
 Ved behov for større reparationer eller ved  skader rykker en af STILL’s teknikere til Møldrup i sin servicevogn, der  altid er velforsynet med de mest almindelige reservedele. Ved behov for  større reparationer transporteres trucken til STILL’s værksted i  Kolding, og Møldrup Kartoffeleksport får i stedet stillet en anden truck  til rådighed. 
 Møldrup Kartoffeleksports seks STILL-trucks er  udstyret lidt forskelligt efter anvendelsesområde. To af dem er udrustet  med førerhus, alle er udrustet med sideskift, mens et par af dem er  udrustet med kassevender og en enkelt har indbyggede vejeceller i  gaflerne. 
Fakta om STILL RX70-35H
Still RX70-35H er en ”ægte” hybridtruck, der kombinerer diesel- og  eldrift. Truckens dieselmotor producerer strøm, der driver trucken med  el-motorer i trækhjulene. Ved hjælp af såkaldte Ultra Caps kondensatorer  opsamles og opbevares truckens bremseenergi, når truckføreren træder på  bremsepedalen for senere at blive genanvendt, når truckføreren igen  træder på speederen. Fordelen ved brug af Ultra Caps er, at  forbrændingsmotoren under accelerationen reducerer omdrejningstallet med  ca. 6 procent, hvorved dieselforbruget reduceres med 30-40 procent. I  stedet for en 44 kW dieselmotor har RX70-35H kun brug for en motor på 36  kW for at klare de samme opgaver. 
 Hybridtrucken er især  velegnet til drift over korte distancer med hyppige opbremsninger og  accelerationer som f.eks. ved intensiv af- og pålæsning af lastbiler, på  lagre og i industrien. 
Fakta om Møldrup Kartoffeleksport 
En næsten 1/5 af Danmarks samlede produktion af læggekartofler, ca.  30.000 tons, dyrkes af Møldrup Kartoffeleksport, som dermed er Danmarks  største producent af læggekartofler. Op imod 90 % af produktionen  eksporteres til især Nordafrika, Mellemøsten og det øvrige Europa. 
  Produktionen sker på ca. 760 hektar jord i en radius på ca. 45  kilometer fra Møldrup, og virksomheden dyrker yderligere ca. 700 hektar  med traditionelle kornafgrøder, raps og frø. Det meste af jorden er  forpagtet. 
 Møldrup Kartoffeleksport blev grundlagt af Jens  Kristensens far Knud Kristensen tilbage i 1950'erne under navnet Møldrup  Kartoffelkogeri. Midt i 1970'erne stoppede firmaet med kogning og  pakning af kartofler og ændrede kursen mod dyrkning og salg af  læggekartofler i stedet. 
 Jens Kristensen startede i  virksomheden som 16-årig i 1976. Tre år senere blev han medejer af  firmaet, og Jens Kristensen har siden 1998 været eneejer af virksomheden  Knud Kristensen ApS, Møldrup Kartoffeleksport, der beskæftiger knap 30  medarbejdere samt yderligere mandskab i højsæsonen. Eksporten håndteres  gennem virksomheden Unipatatas A/S, der blev oprettet i Esbjerg i 1997  med Jens Kristensen som hovedaktionær. 
 STILL tilbyder  skræddersyede interne logistikløsninger på verdensplan og virkeliggør  det intelligente samspil mellem gaffeltrucks og lagerteknik, software,  tjenesteydelser og service. Det, som firmaets grundlægger Hans Still i  1920 satte i værk med stor kreativitet, iværksætterånd og kvalitet,  udviklede sig hurtigt til et stærkt verdenskendt varemærke. I dag har  ikke mindre end 7.000 kvalificerede medarbejdere fra forskning og  udvikling, produktion, salg og service andel i at leve op til kundernes  krav overalt i verden. Nøglen til virksomhedens succes er højeffektive  produkter, som rækker lige fra branchespecifikke pakkeløsninger for  store og små virksomheder til computerbaserede logistikprogrammer for en  effektiv styring af lager og materialeflow. Læs mere om STILL på www.still.dk eller på Facebook.
 
                                                         
                                                         
                                                         
                                                        