09.09.2021

Stor ordre til STILL fra "Kongen af fuglebolde"

STILL Danmark A/S er blevet betroet en stor ordre til Vital Petfood Group A/S – i alt 34 enheder - som når leverancen er blevet gennemført - vil være fordelt på tre forskellige destinationer i Danmark, samt søsterselskabet Best Friend.

4.000 fuglebolde pr. palle er pakket i spande – et helt læs håndteres altid med to paller ad gangen hos Vital Petfood Group A/S.

I Hasselager, ved Århus råder VPG A/S over Europas største og mest moderne produktionsanlæg, hvor de med en kapacitet på over 1 mio. fuglebolde i døgnet, bliver kaldt for ”kongen af fuglebolde”. Produktionen kører konstant hele året rundt. I højsæsonen arbejdes der i treholdsskift – hvor det er behovet fra detailkæderne i hele Europa, der bestemmer den endelige volumen.

På et år leveres totalt 190.000 paller, heraf kommer de 100.000 netop fra Hasselager. På denne fabrik produceres 800 paller i døgnet i højsæsonen. Lageret kan rumme 5.000 paller, og når der er mest travlt sendes der 1.200 paller ud i døgnet. De håndteres altid som dobbeltpalle (2 paller oven på hinanden), hvilket således andrager 80 spande á 50 stk. fuglebolde pr. palle – i alt med 2 paller tager en gaffeltruck 8.000 fuglebolde pr. læs.

Ølgod og Hjørring

I Ølgod produceres tørfoder til hunde og katte. Herfra produceres 80.000 paller pr. år - og i Hjørring produceres fuglebolde, mix pakninger og andre speciel produkter, som andrager 10.000 paller pr. år.

Best Friend

Det er navnet på naboen – et søsterselskab med samme ejer som VPG - som i øvrigt afsætter andre produkttyper til kæledyr, men  tilsvarende også VPG’s produkter.
Det blev således aftalt, at virksomhederne i fællesskab skulle samle alle behov, så den samlede ordrestørrelse i nyt transportudstyr kunne blive endnu mere attraktiv for en fremtidig leverandør.

Det er Lars Ole Øksnebjerg, indkøber hos Vital Petfood Group A/S, der har stået for det omfattende projekt. En af hans udfordringer var,  at truckparken var ved at have en høj alder, og således skulle VPG træffe beslutning om de ville fortsætte de eksisterende aftaler - eller træffe et nyt valg, hvor en fremtidig leverandør fik hele leverancen.

Med et komplet overblik over alle køretøjerne, inklusiv alle tekniske specifikationer, blev maskinerne sendt i udbud, fortæller Lars Ole, og fortsætter:
Vi fik forskellige demomaskiner fra udvalgte leverandører – men STILL udskilte sig !
Herfra fik vi virkelig en ”luksus maskine” og distriktschef, Anders Kobæk havde ikke overladt noget til tilfældighederne – trucken manglede intet!

Truckførerne har haft en stor indflydelse under afprøvningen, fordi vi også ville forbedre deres arbejdsmiljø, og de har således  bidraget væsentligt til at udvælge maskinernes egenskaber og specifikationer, for at matche krav fra produktion og lager, fortsætter Lars Ole.

Under afprøvningen blev vi rigtig glade for det samarbejde og den proces vi var igennem med STILL. Der blev nemlig investeret meget tid for at gennemgå alle specifikationer – først med Anders Kobæk og sidenhen med den interne salgsafdeling.
 
Tidligere havde vi en kombination af el- og gastrucks, men vi havde fremover valgt, at vi ville forbedre arbejdsmiljøet for vores ansatte, og således helt undgå røg og støj - samt det ophvirvlede støv, derfor blev det til ren elektrisk drift.
Denne beslutning blev til endnu et plus, da vi således også sikrede en bedre driftsøkonomi, fordi det er meget billigere at køre elektrisk - end med gas !

Hele processen omkring beslutningen var således meget lærerig, og den gode sparring har sikret os et rigtig godt overblik over vores truckflåde.

Vi valgte at skifte til nye maskiner - vi valgte STILL - fordi de tilbød os en gennemtænkt og attraktiv pakkeløsning, som tilsvarende også havde den bedste totaløkonomi. Vores ansatte har virkelig sat pris på de nye STILL maskiner - de kører godt – så arbejdsglæden har også fået et stort løft, hvilket er meget tilfredsstillende.

Ud af de i alt 34 bestilte maskiner er det meget få, som har samme specifikationer. Nogle maskiner skal håndtere kvartpaller, og er således bestilt med 520 mm over gaflerne - andre skulle have korte gafler på 800 mm, og nogle igen - længere gafler. Nogle af gaffeltruckene har kabine med varme - andre ikke - for hvis de ikke kører i den kolde hal, hvorfor skulle vi så investere i det ?

Alle maskinerne i Hasselager og Hjørring er med fingertip og enkeltpedal -  men ikke i Ølgod - her havde truckførerne andre præferencer.

Vi havde endvidere et krav til den månedlige fakturering, som vi ønskede skulle være mere overskuelig, underforstået en faktura for hver afdeling, hvor udgifterne også fremgår for hver maskine og produktionssted.
Med det forbedrede overblik tager det ingen tid at godkende.

Vi har været igennem en meget lærerig proces med STILL – og vi har endvidere besluttet, at når alle maskiner er blevet leveret - skal vi introduceres for STILL Report og STILL Fleet Manager, som vil sikre os endnu mere overblik over maskinparken.

Det glæder vi os meget til, slutter Lars Ole Øksnebjerg.