09.09.2021

Når grønt skal være den helt rigtige orange

Tung, udendørs håndtering af store forskallingselementer til bygge- og entreprenørbranchen lugter normalt af diesel, men hos PASCHAL-Danmark A/S vil man det anderledes. Her udskifter man nemlig sine traditionelle dieseldrevne gaffeltrucks med mindre men mere skræddersyede elektriske gaffeltrucks til gavn for miljø og arbejdsmiljø.

I forbindelse med fornyelse af leasingkontrakter hos PASCHAL-Danmark A/S var der sund fornuft i at skifte fra traditionelle dieseldrevne gaffeltrucks til mindre og skræddersyede el-gaffeltrucks til gavn for både miljø og arbejdsmiljø.

I forbindelse med fornyelse af leasingkontrakterne på vores gaffeltrucks på lageret i Aarhus regnede vi os frem til, at der var sund fornuft i både at skifte fra diesel- til el-drift og fra et andet truckmærke til STILL, fortæller logistikchef Peter Fønss Stilling fra PASCHAL-Danmark.

Vi satser normalt på langvarige samarbejder med vores leverandører. Hos STILL oplevede vi en meget åben og konstruktiv proces omkring behovsanalyse og levering, så vi valgte denne gang at skifte til STILL. Og vi forventer at gøre det samme, når vi skal udskifte gaffeltrucks i afdelingen i Glostrup, tilføjer han.

PASCHAL-Danmark er blandt de førende leverandører i Danmark af forskallings- og understøtningssystemer samt totalløsninger inden for udstyr til betonstøbning. Det gælder alt fra støbning af en enkelt kælder under et parcelhus til store byggeentrepriser på motorvejsbroer og højhuse i beton. Kunderne omfatter både mindre håndværksmestre og store byggekoncerner, der primært lejer forskallings- og understøtningssystemer i kortere eller længere perioder.

Store udsving kræver fleksibilitet

Vi oplever store udsving i aktiviteterne afhængig af årstiden og konjunkturerne i byggeriet. Nogle gange har vi forrygende travlt med at læsse og losse det tunge udstyr på vores lagre, og andre gange er der mere stille, hvor vi primært flytter udstyret internt i forbindelse med vedligeholdelse og klargøring til næste udlejning, fortæller lagerleder Frank Johansen i Aarhus-afdelingen.

Det stille store krav til fleksibiliteten på vores gaffeltrucks, men med vores nye el-trucks er vi sikre på, at vi kan løse opgaverne på en mere driftsøkonomisk og nu også mere miljøvenlig måde. Det gælder både i forhold til udslip af forurenende stoffer og i forhold til medarbejdernes arbejdsmiljø, fastslår han.
PASCHAL-Danmarks nye STILL-trucks består af to stk. 2,5 tons RX60-25 og en 4,5 tons RX60-45600. Alle tre trucks er leveret med kontravægtene fabrikslakeret i PASCHAL-Danmarks egen orange RAL-farve, og sidstnævnte er desuden folieret på siderne med firmalogoer i de helt rigtige farver.

Vi sætter en ære i at præsentere vores udstyr og virksomhed på en ordentlig måde. Det signalerer til kunderne, at vi ikke overlader noget til tilfældighederne, lige som pænt og velholdt udstyr giver større ansvarsfølelse og arbejdsglæde blandt vores medarbejdere, fremhæver Peter Fønss Stilling.
I forbindelse med udskiftningen fra diesel- til el-trucks er PASCHAL-Danmark gået lidt ned i truckstørrelse og har desuden valgt enkeltmontering på trækhjulene mod tidligere tvillingmontering.

Større stabilitet

Vi oplever, at STILL-truckenes konstruktion med deres lavere tyngdepunkt end tilsvarende dieseltrucks er mere stabile ved kørsel på vores pladser samt ved læsning og losning. Samtidig kan vi nemmere manøvrere rundt og komme helt ind i krogene på pladserne, siger Frank Johansen.

Vi har haft vores lagermedarbejdere med i udvælgelsesprocessen lige fra starten, da truckene jo er deres daglige arbejdsredskaber. Derfor har vi heller ikke sparet på hverken det tekniske udstyr i form af bl.a. sideforskydning og hydrauliske forlængergafler, sikkerhedsudstyret med bl.a. Safety Light ved bakning samt blitzlys eller komfortudstyret, som bl.a. omfatter lukket førerhus, luftaffjedret sæde, varmeanlæg og radio, fastslår han.

Der er seks mand til at deles om de tre nye trucks, og vi har udarbejdet en rutine for opladning, eftersyn og rengøring, så vi ikke risikerer at stå med tre døde trucks en kold morgen i regnvejr. Det fungerer til alles tilfredshed, slutter Frank Johansen.
De nye el-trucks i PASCHAL-Danmarks Aarhus-afdeling er leaset i 72 måneder inkl. service og årligt sikkerhedseftersyn. De forventes hver at nå op på ca. 500 driftstimer årligt, og det er planen, at en stribe veltjente dieseltrucks i afdelingen i Glostrup erstattes af elektriske STILL-trucks i takt med udskiftningsbehovet i den kommende tid.

Fakta om PASCHAL-Danmark A/S

PASCHAL er en sammentrækning af tyske PAtent SCHALungen, dvs. patenterede forme. Koncernens grundlægger Josef Maier fik for mere end 50 år siden patent på et låsesystem til de støbekassetter, der i mange år var virksomhedens primære produkt. I dag er det oprindelige smedeværksted i Steinach i det sydvestlige Tyskland vokset til en stor og moderne produktionsenhed, og virksomheden har aktiviteter i mere end 30 lande over hele verden.
PASCHAL-Danmark A/S er en uafhængig del af koncernen, der leverer og udlejer alt fra forskallings- og understøtningselementer til totalløsninger indenfor betonstøbning. Det indebærer udover udstyret til den konkrete byggeopgave også teknisk support - fra enkle opstillingstegninger over komplicerede beregninger til fysisk tilstedeværelse af egne ingeniører og teknikere på byggepladsen.

Fakta om STILL RX60-serien

RX 60-serien består af avancerede batteri-elektriske kontravægtstrucks med energibesparende vekselstrømsmotorer på forhjulene, der tillige er udrustet med lamelbremser. RX 60’erne er udrustet med Booster-funktion, så de opnår konstant ydelse ved acceleration fra stilstand til tophastighed. Det er især er en fordel ved kørsel over ujævnheder samt ved skubning af paller. Motorerne er helt indkapslede og vedligeholdelsesfrie og derfor velegnede til krævende kørsel i f.eks. støv og vand. Motorerne leder - alt efter drifttype - op til 15 % af energien tilbage i batteriet ved opbremsning, hvilket kan give op til 1,5 times ekstra daglig køretid. Derved er mellemladning eller batteriskift i løbet af en arbejdsdag ofte overflødigt. Truckenes elektronikanlæg ligger totalt beskyttet inde i kontravægten, og evt. varme herfra bliver afledt direkte til kontravægten uden brug af energiforbrugende køleluft/ventilatorer.