Gaffeltrucks med hybridteknologi gavner miljø og bundlinje

Når mere end 30.000 tons kartofler årligt skal håndteres indtil flere gange, er der brug for effektivt og driftsøkonomisk materiel. Derfor har Møldrup Kartoffeleksport ved Viborg investeret i seks nye STILL hybrid-gaffeltrucks. Det har reduceret brændstofforbruget med 30-40 % og skabt bedre miljø og bedre bundlinje i virksomheden.

Ejer af Møldrup Kartoffeleksport, Jens KristensenEjer af Møldrup Kartoffeleksport, Jens Kristensen

STILL leverede de seks hybrid-gaffeltrucks fordelt på fem 3,5-tons RX70-35H og en enkelt 2-tons RX70-25 i foråret, og de har siden kørt problemfrit under krævende forhold hos Møldrup Kartoffeleksport.

- Vi er meget afhængige af vores gaffeltrucks. Når kartoflerne først er høstet og kørt her til Møldrup i åbne containere, klarer vores gaffeltrucks stort set al intern transport, forklarer Jens Kristensen. Han er 2. generation i kartoffeldynastiet og har siden slutningen af 1990’erne været eneejer af virksomheden og udviklet den til Danmarks største på sit område.

Flere funktioner

Hybrid 2–tons RX 70-25 på vej med 1.200-1.300 kg i 25 og 50 kg sække.Hybrid 2–tons RX 70-25 på vej med 1.200-1.300 kg i 25 og 50 kg sække.

Møldrup Kartoffeleksport anvender sine gaffeltrucks til flere funktioner i den interne transport. De henter og bringer kartoflerne mellem kølelagre og sorteringsanlæg, pakkeriet og forsendelsesafdelingen. Truckene håndterer både store kartoffelkasser på 1.200-1.300 kg - endda to ad gangen, kører med hydraulisk skovl til påfyldning af kartofler i løs vægt på sorteringsanlæg samt kører med paller med 1.200-1.300 kg i 25 og 50 kg sække.

- I højsæsonen, som strækker sig over ca. 6 måneder, kører store dele af virksomheden i 3-skift, og truckene når let op på 1.500 driftstimer om året, fortæller Jens Kristensen.

- At vi valgte de nye STILL hybridtrucks kom sig af et besøg fra Arbejdstilsynet. Vores gaffeltrucks kører meget indendørs, og selv om luftkvaliteten lå på den rigtige side af grænseværdierne, anbefalede Arbejdstilsynet, at vi reducerede miljøbelastningen fra vores trucks. STILL lovede 30-40 % lavere dieselforbrug og dermed tilsvarende lavere udslip med hybridteknologi i forhold til de traditionelle dieseltrucks vi havde tidligere, så det gjorde udslaget. Og STILL har holdt, hvad de lovede, fastslår Jens Kristensen.

Hybridteknologi med diesel og el

Hybrid 2-tons RX 70-25 stuver last nemt mellem pallerne. Bændstofforbruget totalt set er reduceret med 30-40 % og dette har skabt bedre miljø og bedre bundlinje i virksomheden.Hybrid 2-tons RX 70-25 stuver last nemt mellem pallerne. Bændstofforbruget totalt set er reduceret med 30-40 % og dette har skabt bedre miljø og bedre bundlinje i virksomheden.

I STILL’s RX70-35H hybridtrucks har dieselmotoren til opgave at trække en generator, der producerer strøm til el-motorerne i trækhjulene. Når truckføreren bremser, fungerer el-motorerne i trækhjulene som generatorer, der omdanner bremseenergi til elektricitet. Denne oplagres i en meget effektiv kondensator bagest på trucken, og den opsamlede energi frigives lynhurtigt igen ved acceleration.

Dermed er teknologien især velegnet til drift med hyppig start/stop-kørsel, og ved ca. 1.500 årlige driftstimer er merinvesteringen i hybridteknologien hurtigt tjent hjem i kraft af de 30-40 % lavere brændstofforbrug. Dertil kommer miljøgevinsten, der kan være svær at sætte tal på, men som hos Møldrup Kartoffeleksport har mindst lige så stor værdi som den økonomiske gevinst.

Trofast mod leverandører

Hos Møldrup Kartoffeleksport har man ikke for vane at skifte leverandør, hvis ellers pris, kvalitet og serviceniveau hænger sammen. Det gælder også for gaffeltrucks, men da den hidtidige leverandør ikke kunne tilbyde hybridteknologi med lavere miljøbelastning, faldt valget i stedet på STILL’s RX70-trucks.

- Når vi køber materiel, skal service og reparation være indeholdt i pakken. Da vi købte vores STILL-trucks, tegnede vi samtidig en 4-årig servicekontrakt, så vi i princippet kun skal fylde brændstof på og skifte dæk, når de er slidt op. Resten har STILL ansvaret for, fastslår Jens Kristensen.

- Vi opfatter det som fuld garanti i fire år, så hvis noget går i stykker, skal det bare ordnes med det samme. Om STILL sender en servicemontør, eller de henter trucken og stiller en anden til rådighed, er lige meget for os. Vi skal bare have seks trucks til rådighed døgnet rundt, fastslår han.

Skræddersyet service

Hybrid 3,5 tons RX 70-35H monteret med hydraulisk skovl sørger for effektiv påfyldning af kartoffler ved sorteringsanlæg.Hybrid 3,5 tons RX 70-35H monteret med hydraulisk skovl sørger for effektiv påfyldning af kartoffler ved sorteringsanlæg.

I forbindelse med leveringen til Møldrup Kartoffeleksport har STILL’s teknikere på hovedkontoret i Kolding beregnet servicebehovet ved de aktuelle driftsforhold. Hybrid-truckene serviceres for hver 500 driftstimer, hvor der udføres forebyggende service og vedligeholdelse samt eventuelle småreparationer. Dertil kommer det lovpligtige årlige eftersyn, der som regel udføres i forbindelse med et af de planlagte serviceeftersyn.

Ved behov for større reparationer eller ved skader rykker en af STILL’s teknikere til Møldrup i sin servicevogn, der altid er velforsynet med de mest almindelige reservedele. Ved behov for større reparationer transporteres trucken til STILL’s værksted i Kolding, og Møldrup Kartoffeleksport får i stedet stillet en anden truck til rådighed.

Møldrup Kartoffeleksports seks STILL-trucks er udstyret lidt forskelligt efter anvendelsesområde. To af dem er udrustet med førerhus, alle er udrustet med sideskift, mens et par af dem er udrustet med kassevender og en enkelt har indbyggede vejeceller i gaflerne. 

Fakta om STILL RX70-35H

Still RX70-35H er en ”ægte” hybridtruck, der kombinerer diesel- og eldrift. Truckens dieselmotor producerer strøm, der driver trucken med el-motorer i trækhjulene. Ved hjælp af såkaldte Ultra Caps kondensatorer opsamles og opbevares truckens bremseenergi, når truckføreren træder på bremsepedalen for senere at blive genanvendt, når truckføreren igen træder på speederen. Fordelen ved brug af Ultra Caps er, at forbrændingsmotoren under accelerationen reducerer omdrejningstallet med ca. 6 procent, hvorved dieselforbruget reduceres med 30-40 procent. I stedet for en 44 kW dieselmotor har RX70-35H kun brug for en motor på 36 kW for at klare de samme opgaver.

Hybridtrucken er især velegnet til drift over korte distancer med hyppige opbremsninger og accelerationer som f.eks. ved intensiv af- og pålæsning af lastbiler, på lagre og i industrien. 

Fakta om Møldrup Kartoffeleksport

Hybrid RX 70-35 med 36 kW motor i indsats og klarer samme opgaver som tidligere dieseltruck på 44 kW motor.Hybrid RX 70-35 med 36 kW motor i indsats og klarer samme opgaver som tidligere dieseltruck på 44 kW motor.
Hybrid 3,5 tons RX 70-35 håndterer kartoffelkasser på 1.200-1.300 kgHybrid 3,5 tons RX 70-35 håndterer kartoffelkasser på 1.200-1.300 kg

En næsten 1/5 af Danmarks samlede produktion af læggekartofler, ca. 30.000 tons, dyrkes af Møldrup Kartoffeleksport, som dermed er Danmarks største producent af læggekartofler. Op imod 90 % af produktionen eksporteres til især Nordafrika, Mellemøsten og det øvrige Europa.

Produktionen sker på ca. 760 hektar jord i en radius på ca. 45 kilometer fra Møldrup, og virksomheden dyrker yderligere ca. 700 hektar med traditionelle kornafgrøder, raps og frø. Det meste af jorden er forpagtet.

Møldrup Kartoffeleksport blev grundlagt af Jens Kristensens far Knud Kristensen tilbage i 1950'erne under navnet Møldrup Kartoffelkogeri. Midt i 1970'erne stoppede firmaet med kogning og pakning af kartofler og ændrede kursen mod dyrkning og salg af læggekartofler i stedet.

Jens Kristensen startede i virksomheden som 16-årig i 1976. Tre år senere blev han medejer af firmaet, og Jens Kristensen har siden 1998 været eneejer af virksomheden Knud Kristensen ApS, Møldrup Kartoffeleksport, der beskæftiger knap 30 medarbejdere samt yderligere mandskab i højsæsonen. Eksporten håndteres gennem virksomheden Unipatatas A/S, der blev oprettet i Esbjerg i 1997 med Jens Kristensen som hovedaktionær.

STILL tilbyder skræddersyede interne logistikløsninger på verdensplan og virkeliggør det intelligente samspil mellem gaffeltrucks og lagerteknik, software, tjenesteydelser og service. Det, som firmaets grundlægger Hans Still i 1920 satte i værk med stor kreativitet, iværksætterånd og kvalitet, udviklede sig hurtigt til et stærkt verdenskendt varemærke. I dag har ikke mindre end 7.000 kvalificerede medarbejdere fra forskning og udvikling, produktion, salg og service andel i at leve op til kundernes krav overalt i verden. Nøglen til virksomhedens succes er højeffektive produkter, som rækker lige fra branchespecifikke pakkeløsninger for store og små virksomheder til computerbaserede logistikprogrammer for en effektiv styring af lager og materialeflow. Læs mere om STILL på www.still.dk eller på Facebook.

Cookie Panel

STILL bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse på vores hjemmesider og for at give mulighed for at indsamle anonymiserede data om brugernes samlede anvendelse af vores hjemmesider. Du kan læse mere om de data, der indsamles, og hvordan du kan deaktivere dem, ved at læse vores cookie-politik. Cookie-politik.

Ved at besøge vores hjemmesider, giver du tilladelse til, at vi anvender cookies. Ved at lukke denne besked, giver du tilladelse til, at vi anvender cookies på denne enhed i henhold til vores cookie-politik, med mindre du har slået dem fra.