STILL holder længere - end forventet !

STILL MX-X henter og bringer paller fra det 5.200 kvadratmeter store lager op i 12 meters højde hos Danfoss Central Distributions Center i Rødekro, i Sønderjylland.

Danfoss har rationaliseret varestrømmen fra produktion til kunden i Europa, - således at alle producerede Danfoss enheder distribueres centralt fra ét eneste lager. Lageret kaldes Danfoss Central Distributions Center (CDC) og er placeret i Rødekro, i Sønderjylland.

CDC modtager produkter fra Danfoss produktions enheder, - lokale såvel som Worldwide og distribuerer disse igen – hvilket gennemsnitligt andrager håndtering af 4.500 forsendelses colli (paller/kartoner)hver eneste dag. Personalet på lageret behandler ca. 6.500 ordre linjer, som resulterer i ca. 3.500 leveringer til kunder hver dag. Det er altså et stort lager.

Tidligere blev kundens ordre afsendt fra distributions lagre i de enkelte lande i Europa. Disse lagre er nu lukket ned og distributionen til kunden foregår centralt fra CDC i Rødekro til kunder i hele Europa. Ligeledes varetages distribution af de Danfoss produkter, der produceres i Europa til oversøiske distributions centre Worldwide også ud af CDC Rødekro.

Optimering og effektivisering

Claus Bonde, Warehouse & Distributions Consultant hos Danfoss.

Det drejer sig altså om optimering og effektivisering, siger Claus Bonde, warehouse & distribution consultant hos Danfoss, og fortsætter: Vi ville sikre os, at vi havde taget højde for alt, hvad vi kunne, for det var vigtigt for os, at få alle processer til at spille sammen, således at vi kunne sikre vores kunder en enkel og effektiv levering, fra ét lager, med de fordele og den synergi det giver os mulighed for.

Intet er overladt til tilfældighederne

Med induktiv styring er det nemt at holde gulvet rent. Kombitrucken følger impulser fra et kabel, som er fræst ned i gangarealerne mellem reolerne.Med induktiv styring er det nemt at holde gulvet rent. Kombitrucken følger impulser fra et kabel, som er fræst ned i gangarealerne mellem reolerne.

I CDC's 16.700 kvadratmeter store lagerbygning har de har styr på alt. Lageret betjenes af 9 kombitrucks, 17 elektriske gaffeltrucks og 5 stablere, alle af fabrikatet STILL.

Centrallageret indeholder bl.a et 2.600 kvadratmeter miniload kranlager, hvor ”smådele” automatisk bliver plukket og transporteret videre til personale, som pakker og samler ordrerne i et system, der er 100% baseret på SAP.

Volumenpakker og større emner håndteres og opbevares på paller - i et separat smalgangslager som omfatter 5.200 kvadratmeter. Her er der 14.000 pallepladser fordelt på 17 dobbeltreoler i 12 meters højde. Her er der altså noget at se til, når der dagligt modtages op til 800 paller, som skal sættes på plads. Men varerne skal ikke kun sættes på plads – de skal også ud til kunderne igen. Hver eneste dag bliver der pakket og sendt mere end 120 tons varer.


På smalgangslageret kører der 9 stk. STILL MX-X kombitrucks i 16 arbejdsgange. I snit kører trucken 25-30 cyklus i timen (palle ind og ud), hvilket bliver til mindst 3.000 driftstimer om året.

Vi valgte, at vores kombitrucks skulle styres via induktiv styring, simpelthen på grund af, at vi havde set hvordan både skinner og trucks blev smadret ved kørslen ind i reolgangene - i vores gamle færdigvarelager i Nordborg, så det ville vi ændre på. Hastigheden kunne være højere med skinnestyringen, men vi er glade for den løsning, vi har valgt. Et gulv uden skinnestyring er meget lettere at holde rent, og hos os bliver gulvene således vasket hver dag, hvilket betyder noget for arbejdsmiljøet, fortæller Claus Bonde.

Simpel og effektiv proces

Truckføreren får arbejdsopgaver ind på dataterminalen. Alle paller skal kvitteres med et kontrolnummer.Truckføreren får arbejdsopgaver ind på dataterminalen. Alle paller skal kvitteres med et kontrolnummer.

Truckføreren på smalgangstrucken modtager information foran sig - på en dataterminal - hvor han skal hente en palle. Når han ankommer til lokationen for at samle pallen op, indtastes et kontrolnummer - hvorefter han transporterer pallen til afstillingspladsen for enden af reolen, hvor han igen indtaster et kontrol nummer for korrekt placering.

Der er i alt 3 afstillingspladser pr. reol, dog er det kun de to øverste, som er beregnet til udgående gods, som skal videre ud til pluk. Fra afstillingspladsen hentes pallen af en el-gaffeltruck, som flytter pallen videre til rullebanesystemet, som bringer pallen ud til plukke- og pakkeområdet. Al pluk til en kundeordre foregår efter princippet gods til mand. Der plukkes ikke i reolerne.

Pallen skal herefter retur til smalgangslageret – og igen er STILL gaffeltrucken på banen og kører pallen hen for enden af reolen – naturligvis ud for den rigtige reol – denne gang placeres pallen på den nederste afstillingsplads for indgående gods. ”Systemet” har tjek på alt, og truckføreren kvitterer blot med den rigtige kontrolkode – og ér denne rigtig - får han næste transport opgave på sin dataterminal, og er klar til en ny operation.

Nederste afstillingsplads er til varer, som skal ind på smalgangslageret.
De to øverste afstillingspladser er til gods, som skal bringes videre til plukkeområdet.
Gaffeltrucken bringer paller videre fra alle reoler og videre til rullebanesystemet, som sender pallen videre ind til plukke- og pakkeområdet.

Ingen trucks holder stille

Denne RX 20-20 anvendes heftigt. Alf Lind forventer at gaffeltruck nr. 25 vil køre mindst 3.800 driftstimer pr. år.

Vi kører i 3 holds skift, og specielt på fredage og ved månedsafslutninger har vi rigtig travlt fortæller Alf Lind, som har ansvaret for alt rullende materiel på Danfoss CDC. Vores STILL RX 20 elektriske gaffeltrucks bliver anvendt heftigt – de som kører mest - når i løbet af et år op på omkring 3.800 driftstimer.

Effektive og pålidelige

Alf Lind og STILLs servicemontør Erik Jakobsen har haft et rigtigt godt samarbejde siden Danfoss Central Distributions Center blev taget i brug i 2001.Alf Lind og STILLs servicemontør Erik Jakobsen har haft et rigtigt godt samarbejde siden Danfoss Central Distributions Center blev taget i brug i 2001.

Fra dengang, hvor lageret blev taget i brug i 2001 har Danfoss stadig 3 af de oprindelige smalgangstrucks tilbage. I skrivende stund er alle ved at nærme sig 20.000 kørte driftstimer.

Vi havde slet ikke regnet med at kunne beholde maskinerne i mere end 10 år – og slet ikke med så mange driftstimer – men de kører stadig, så det har været en positiv overraskelse, hvor investeringen har været ganske fornuftig.

Men vi har også erfaret, at når vi har investeret i nye maskiner, vil de ældre modeller køre lidt mindre, i og med at nye modeller altid er mere opdateret og mere attraktive for vores truckførere, fortæller Alf Lind. Vi har absolut gjort en fornuftig handel, og vi er glade for det samarbejde, som vi har haft med STILL i 12 år – her på lageret.

Jeg vil også gerne fremhæve samarbejdet med STILLs servicemontør Erik Jakobsen, som hurtigt og effektivt servicerer maskinerne. Skader kan ikke undgås på truckene, men når vi har problemer kontakter jeg Erik, som afkoder fejlen og hurtigt kommer og udbedrer den.

Vi anvender vores materiel effektivt – maskinerne kører rigtigt meget. En forholdsvis ny smalgangstruck fra 2010 har på 2 år kørt mere end 6.000 driftstimer, så den vil kunne nå endnu flere timer end dem fra 2001, slutter Alf Lind.

Cookie Panel

STILL bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse på vores hjemmesider og for at give mulighed for at indsamle anonymiserede data om brugernes samlede anvendelse af vores hjemmesider. Du kan læse mere om de data, der indsamles, og hvordan du kan deaktivere dem, ved at læse vores cookie-politik. Cookie-politik.

Ved at besøge vores hjemmesider, giver du tilladelse til, at vi anvender cookies. Ved at lukke denne besked, giver du tilladelse til, at vi anvender cookies på denne enhed i henhold til vores cookie-politik, med mindre du har slået dem fra.