Ny kunde førte til ny truckleverandør

Lagermedarbejder Ric Grauert sætter en af DTKs STILL EXD el-pallestablere til opladning.

En stor del af DTKs aktiviteter er plukning fra lageret og efterfølgende pakning af containere for kunderne. Hertil er EXU-S plukketrucken perfekt.

Takket være sin STILL EXV højtløfter kan lagerarbejder Henning Horn hente paller fra alle positioner på lageret.

DTK betjener både egne lastbiler samt lastbiler fra eksterne vognmænd på lagerhotellet i Padborg.

Hos DTK bliver sikkerhed prioriteret højt, og logistikchef Martin Horn Johannsen sørger hele tiden for at sikkerhedsinstruktionerne til medarbejderne er opdateret.

Lagerarbejder Nicolai N. Sørensen (th.) og logistikchef Martin Horn Johannsen aftaler en af dagens mange opgaver.


Kolding, 2018 - 22 timer i døgnet, 6 dage om ugen summer lagerhotellet hos Dansk Transport Kompagni A/S i Padborg af aktivitet. Det kræver pålideligt grej, når mange lastbiler dagligt skal læsses og losses, så kunderne kan få opbevaret, håndteret og leveret det rigtige gods på det rigtige tidspunkt. Derfor satser DTK på STILL som hovedleverandør af gaffeltrucks, reachtrucks, dobbeltstablere og andet lagerlogistikudstyr på sit store lagerhotel. 

Dansk Transport Kompagni A/S, i daglig tale DTK, er en transport- og logistikvirksomhed, der kan levere både transport-, logistik-, 3 PL- samt lagerhotelydelser i høj kvalitet til egne kunder samt til andre logistikvirksomheder og speditører.

Netop fokus på egne kunder førte for en halv snes år siden til, at DTK blev totalleverandør af lager- og logistikydelser til den danske koncern, der er blandt verdens førende producenter af elektriske aktuatorer, dvs. motorer, der kan omdanne elektrisk energi til mekaniske bevægelser. l forbindelse med at vælge truckflåde til lagerhotellet i Padborg lærte DTK af kundens gode erfaringer og valgte derfor at fortsætte med STILL.

Domineret af STILL

Kundens truckflåde var domineret af STILL-produkter, og efter DTK’s positive erfaringer med driftssikkerhed, serviceniveau og fleksibilitet står der fortsat STILL på stort set alle DTK’s i alt ca. 25 trucks og andet lagerlogistikudstyr.

  • Vi oplever STILL som en meget seriøs leverandør, der forstår vores behov for konkurrencedygtige, effektive og ikke mindst driftssikre lagerlogistikløsninger, siger Susanne Provstgaard.
  • Vi har en fast kontaktperson hos STILL i Kolding, Brian Majeske, og han har fuldt fokus på vores behov. Han forstår, at vi driver en virksomhed i næsten døgndrift, så der er ikke plads til nedbrud. Han har skræddersyet serviceaftalerne på vores udstyr, så vi kan sove trygt om natten, tilføjer Susanne Provstgaard.

STILL-flåden hos DTK består af et bredt udvalg af bl.a. gaffeltrucks, reachtruck og dobbeltstablere. Udstyret anvendes bl.a. til at læsse og losse lastbiler og containere ved læsseramper, håndtering af paller på højlageret samt plukkeopgaver direkte fra reolerne til opbygning af komplette paller til afskibning. Lagermedarbejderne er opdelt i teams med 5-6 mand i hver, og de er meget selvkørende med fordeling af arbejdsopgaver, kontrol og ikke mindst opladning, vedligeholdelse og rengøring af de forskellige typer trucks. Stort set hele truckflåden er elektrisk, og de få gasdrevne trucks, der er tilbage i flåden, bliver snart udskiftet med elektriske trucks.

Høj medarbejdersikkerhed

  • Hos DTK har vi en kunde, der sætter driftssikkerhed og miljøegenskaber i højsædet. Samtidig er DTK meget fokuseret på medarbejdersikkerhed, så udstyret skal være i orden. Det sikrer vi gennem regelmæssige serviceeftersyn og de lovpligtige kontroller, fortæller STILLs Distriktschef Brian Majeske.
  • DTK er også en af de virksomheder, som har taget vores sikkerhedsplakater til sig, så de hænger overalt på lageret, hvor truckførerne færdes. Susanne er meget opmærksom på, at truckførerne følger både service- og sikkerhedsinstrukserne, og vi er glade for at kunne hjælpe også på dette område, tilføjer Brian Majeske.
  • Vi bliver holdt til ilden, for DTK benchmarker os hele tiden mod konkurrenterne. Det gælder både på driftsøkonomi, driftssikkerhed og serviceniveau, og vi kan glæde os over, at vi hidtil har klaret os rigtig godt i den konkurrence. Vi har for nylig leveret seks nye enheder til DTK inkl. serviceaftale, og det taler vel for sig selv, fastslår han.

Lokal servicetekniker


Også DTK’s logistikchef Martin Holm Johannsen glæder sig over samarbejdet mellem DTK og STILL:

  • Vi er så heldige, at vores faste STILL-servicetekniker bor lokalt i vores område. Han er meget ærekær og lægger vægt på at servicere os i en fart, hvis vi har et teknisk problem. Teknikeren planlægger selv serviceeftersyn og lovpligtige sikkerhedseftersyn i forhold til vores anvendelse af grejet, så det altid er i tiptop stand, fastslår Martin Holm Johannsen.
  • I vores serviceaftaler har vi indbygget en driftssikkerhedsklausul der gør, at STILL skal rykke ud inden for en bestemt tid, fra vi fejlmelder en truck. De skal desuden stille erstatningsmateriel til rådighed, hvis de ikke kan få udstyret op at køre inden for en aftalt tid. Den klausul har vi dog ikke haft brug for endnu, så det viser, at STILL er deres serviceansvar bevidst, tilføjer han.

Endnu et eksempel på det tætte samarbejde mellem DTK og STILL er, at DTK ved flere lejligheder har haft nye produkter og sågar prototyper til test i den daglige drift.

  • Vi har bl.a. testet en ny type plukketruck for STILL. De kender vores driftsforhold og ville gerne sikre sig, at den nye konstruktion kunne leve op til det hårde slid i den virkelige verden. Både vi og vores medarbejdere tog opgaven på sig, og som forventet klarede prototypen sig over forventning. Det kræver gensidig tillid at blive betroet en sådan opgave, men det gik fint til glæde for begge parter, slutter Martin Holm Johannsen.

Fakta om Dansk Transport Kompagni A/S (DTK)


Etableret i 1991 og nu en del af DTK Group, som ejes af Susanne og Peter Provstgaard og CEO Steen Sørensen. Hjemmehørende i Padborg og beskæftiger med transport- og logistikopgaver i Danmark, Skandinavien og Europa. Dertil kommer omfattende lagerhotel-aktiviteter med egne lagre i Padborg og Harrislee (D) på ca. 15.000 m2 og en flåde på ca. 25 trucks og andet lagerhåndteringsudstyr. Organisatorisk er virksomheden opdelt i DTK A/S i Padborg, DTK Road A/S i Aarhus, DTK Frigo A/S i Svenstrup ved Aalborg samt DTK Logistics GmbH i Harrislee (D). DTK-gruppen beskæftiger ca. 95 medarbejdere –fordelt på egne lagermedarbejdere, speditører og disponenter, chauffører og administrative medarbejdere samt i alt over 200 egne og indlejede lastbiler.

DTK A/S arbejder aktivt i bl.a. Padborg Transportcenter, hvor Susanne Provstgaard er næstformand, samt Business Aabenraa, hvor hun er medlem af bestyrelsen. Dertil kommer, at DTK satser målrettet på uddannelse af bl.a. lager- og logistikelever gennem EUC Syd. DTK fik i 2018 tildelt Aabenraa Kommunes CSR-mærke for at tilbyde virksomhedspraktikordninger, fleksjob, voksenlærlingeforløb og elever som en væsentlig del af sine ansættelsesforhold.

Cookie Panel

STILL bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse på vores hjemmesider og for at give mulighed for at indsamle anonymiserede data om brugernes samlede anvendelse af vores hjemmesider. Du kan læse mere om de data, der indsamles, og hvordan du kan deaktivere dem, ved at læse vores cookie-politik. Cookie-politik.

Ved at besøge vores hjemmesider, giver du tilladelse til, at vi anvender cookies. Ved at lukke denne besked, giver du tilladelse til, at vi anvender cookies på denne enhed i henhold til vores cookie-politik, med mindre du har slået dem fra.