09.09.2021

Fuel Cell gaffeltrucks fra STILL klarer behovet hos egetæpper

Danmarks største producent af tæpper, egetæpper a/s i Herning, er en koncern, hvor grønt miljø - og et godt arbejdsmiljø i det hele taget - betyder rigtig meget.
Virksomheden har igennem længere tid haft et ønske om, at få deres eksisterende gasdrevne gaffeltrucks erstattet med en mere miljøvenlig teknologi.
Den teknologi har man fundet i dag. Således kører egetæpper nu med brintdrevne gaffeltrucks fra STILL – et helt nyt projekt.

egetæpper håndterer tæpperuller med et 3 meter langt spyd, dette kræver erfaring og øvelse at køre med.

”Vi har i mange år kørt med gasdrevne gaffeltrucks”, fortæller fabrikschef Aksel Heltoft, egetæpper. De har klaret opgaven med at flytte tæpperne, når de kom ud fra produktionen til udlevering.
Gasdrevne gaffeltrucks er kendt for at have styrke - de er hurtige til at løfte et tæppe, og truckene accelererer godt. Med andre ord var der rigeligt power, og vi kunne påfylde brændstof på kort tid.
Ulempen var de giftige udstødnings emissioner, som på vores virksomhed, også forårsagede en risiko for at tæppernes bagside kunne blive gule.
Da vi er en meget miljøbevidst virksomhed, som har stor fokus på arbejdsforholdende, blev vi interesserede i at teste de nye brintdrevne gaffeltruck (brændselscelle teknologi) fra STILL.

Det var hér, at STILLs distriktschef Lars Nørgaard kom ind i billedet.
Han vidste nemlig godt, at STILL havde løsningen, men STILL skulle først igennem en krævende bevis fase.
STILLs Fuel Cell gaffeltruck fungerer nemlig som en elektrisk gaffeltruck, der kan køre uendeligt.


Fordele med brændselscelle-teknologi

En STILL gaffeltruck med brændselscelle teknologi er en elektrisk gaffeltruck ”med eget kraftværk” (et brændselscelle anlæg) som leverer elektrisk energi - i stedet for et batteri.
Brændselscellerne producerer strøm – hvilket fremkommer som en reaktion af ilt og brint, når disse to grundstoffer reagerer med brændselscellerne.
Den bemærkelsesværdige reaktion forårsager ingen forurening, - ingen sodpartikler – og ingen emissioner.
Affaldsstoffet (udstødningen fra reaktionen) fra H2 (brint) og O (ilt) - er helt rent vand (H2O) – som udskilles fra de varme brændselsceller - som vanddamp!

Gaffeltrucken forbruger kun brint, når den kører og løfter, så når trucken holder stille, f.eks. ved håndtering af varer eller lignende driftsstop, forbruger trucken ingen energi (modsat en gasdreven gaffeltruck, der bruger brændstof hele tiden, også i tomgang).
Når brinten er anvendt, er det eneste der behøves, et kort stop foran brinttanken – hvor en genopfyldning kun tager få minutter.
Dette er en perfekt løsning for de virksomheder, som kører i intensiv drift, og som ellers skulle tanke brændstof – eller skifte batteri. Således behøves der heller ikke en skiftestation med 2 batterier, som normalt anvendes til de elektriske gaffeltrucks, der kører i flerholdsdrift.

Klart defineret krav

egetæpper havde opsat det krav, at de nye (brintdrevne) elektriske gaffeltrucks skulle kunne matche den power som gastruckene havde. De skulle være lige så effektive og hurtige - og ligeledes skulle de også kunne tankes på den samme effektive måde som en gastruck.

Truckførerens arbejdsopgave

Med en produktion der kører i 3-holds skift er der noget at se til.
Færdige tæpper, der er indpakket og klar - rulles kontinuerligt ud af fabrikken til udlevering og forsendelse.
Der er hér at gaffeltruckene kommer ind i billedet - med et tæppespyd på 3 meters længde, håndteres en tæpperulle på 4 meters længde - foran trucken !
Det kræver øvelse og erfaring at kunne ramme tæpperullens centrum, da der ikke er kamera på spidsen af spyddet.
Nogle truckførere har flair for det, og andre får det aldrig. Vores to medarbejder, som varetager jobbet med at læsse bilerne, har været her i 40 år - så de kan alt det, der kræves, fortæller Aksel Heltoft.

Et produceret egetæppe, som er rullet sammen - leveres normalt i en standard tæpperulle, der har dimensionerne 4 meter bred og 25 meter lang – altså 100 m2 tæppe pr. kolli.
Nogle tæpper går direkte fra produktionen ud til lastbilerne. Andre ligger i venteposition og sorteres i landevis - og andre igen lægges på lager. På et år produceres der alene i Herning - 3 mio. m2 egetæpper - hvoraf 85 % eksporteres.

Ordrer som modtages onsdag, er klar til forsendelse fredag i næste uge.
Fredagen er altid en travl dag – denne specifikke dag afsendes ca. 70 % af produktionsugens kapacitet.
Mange speditører vil helst hente deres varer om fredagen - her bliver op til 30 lastbiler læsset, mængden er typisk på 1.100 kolli, 59.000 m2 tæpper eller 167.000 kg.

Test af STILL Fuel Cell (brintdrevet elektrisk gaffeltruck)

egetæpper havde aftalt en demonstration med STILL – og således afprøvedes brændselscelle gaffeltrucken over hele 3 fredage - med 3 forskellige testpiloter, som hver fik til opgave at køre i hårdeste indsat og således prøve at ”tage livet af” demotrucken.
Man ville være helt sikker på, at den nye brændstofteknologi kunne matche alle krav.

Forventninger indfriet

Vi havde forventet at truckførerne ville komme med den udtalelse, at ”lortet ikke duede” - men de var tværtimod - meget overraskede over, at trucken kunne klare opgaven. Truckens præstationer levede således op til alle forventninger.
En helt almindelig elektrisk gaffeltrucks havde aldrig formået at få ordremængden ud til kunderne på en intensiv og hektisk fredag – fordi et normalt truckbatteri hurtigt ville blive afladet.

To nye brintdrevne STILL gaffeltrucksegetæpper var overbevist – og virksomheden investerede i to nye STILL Fuel Cell gaffeltrucks.Fællestillidsmand Niels Clausen, én af de to faste truckførere hos egetæpper, som kører med de nyindkøbte STILL brintdrevne gaffeltrucks, fortæller:”I løbet af en fredag, hvor gaffeltruckene er i hård intensiv indsats fra 7-14, skal truckene have tanket brint 3 gange. Denne opgave tager blot et par minutter fra egetæppers egen tankstation.Ingen udstødningsemissioner - ingen støj - eneste affaldsstof fra kørslen med brinttrucken er vand, som tømmes lidt oftere end der tankes.En gang om ugen sætter vi trucken til  udligningsladning - Peter og jeg skiftes til at sætte truckene til ladning, op til en weekend - og jeg er imponeret over, hvor godt det hele fungerer”, siger Niels.egetæpper sparer CO2Vi har forbedret truckførernes arbejdsmiljø i og omkring selve gaffeltrucken, og vi har samtidig også forbedret arbejdsmiljøet i lagerhallerne, hvor udstødning med giftig røg fra gastruckene er helt væk  - og tilmed har vi også reduceret CO2.Med de brintdrevne STILL gaffeltrucks sparer vi således 15 tons CO2 om året, fortæller fabrikschef Aksel Heltoft stolt.egetæpper er en virksomhed, der har stor fokus på alt, hvad der hedder miljø – så STILL truckene opfylder naturligvis også denne ”grønne tråd”.Vores grundlægger Mads Eg Damgaard, havde en kompromisløs filosofi om at vi skulle anvende den nyeste og mest avancerede teknologi inden for tæppeproduktion.Vi sætter stadig en stor ære i at være ”first mover” indenfor brug af ny teknologi.I fremtiden tror vi derfor også på, at vi vil investere i endnu flere brintdrevne gaffeltrucks fra STILL, slutter fabrikschef Aksel Heltoft.