10.09.2021

Uheld var årsag til produktvalg

Hos CH Interfrugt A/S havde man for år tilbage haft nogle uheldige oplevelser på lageret - hvor truckførerne fik arbejdsskader af pallevogne, der var forsynet med åbne klapbare ståplader – som resulterede i påkørsler, hvor truckførerne fik beskadiget ben og fødder, fordi de var helt ubeskyttede.

Kundernes ordre plukkes i kølerummene hos CH Interfrugt A/S på paller, som transporteres af el-pallevogne STILL EXU-S 22.

For 2½ år siden blev de første 7 stk. el-pallevogne, med lukkede ståplatforme, af typen STILL EXU-S 22 købt til virksomheden. Indkøbet havde ét eneste formål – at beskytte og sikre virksomhedens medarbejdere.

I dag er der 80 ansatte hos CH Interfrugt A/S, hvoraf 50 af dem arbejder i treholdsskift på lagerterminalen. Hver ordre ligger mellem 200-350 kg og dagligt sendes der 250 paller ud fra adressen i Slagelse. Det er vores mål at blive endnu større – og det nordtyske marked er rigtig interessant, fortæller adm. direktør Kenneth Christensen.

Tempoet er højt – risiko for personskader

Der er således fart over feltet i den moderne køleterminal hos CH Interfrugt  A/S, hvor frisk frugt og grønt kommer direkte hjem fra producenter i hele verden - for kort tid efter igen at forlade terminalen. Ordrerne bliver pakket i den mængde, som danske hoteller, restauranter og catering bestiller.
Adm. direktør Kenneth Christensen fortæller, at med en omsætningshastighed på 1,6 pr. dag, der omfatter alle varer - skal alle arbejdsprocesser foregå effektivt.
Når lastbilerne med dugfriske varer ankommer, bliver de tømt, kvaliteten af varerne kontrolleres og herefter bliver varerne fordelt i de forskellige kølerum, alt efter hvilken temperatur de bedst opbevares ved. Når kunderne bestiller varer, lægges ordrerne direkte ind i vores computersystem - ordren sendes videre til lagermedarbejderne - som plukker varerne ved at køre rundt i kølerummene på el-pallevognene.
Da tempoet er højt, kan det ikke helt undgås at truckføreren påkører paller – som naturligvis giver nogle skrammer hist og her - men ikke alvorlige personskader.

Kørepolitik er vigtig at overholde

Firmaets kørepolitik sikrer at vi kører i ring – vi holder altid til højre - fordi grøntsagerne står i den rækkefølge, der passer med ordrelinjerne på den arbejdsseddel, som lagermedarbejderne plukker efter. Alligevel hænder det, at en truckfører opdager, at der er sprunget en vare over, og således kører den direkte vej retur til varen – og dermed krydser ind over kørselsretningen – og det er i dén situation, hvor truckføreren kører imod alle andre, at der opstår kollisioner, fortæller Brian Hyldig, lagerchef.

Åbne ståplader forårsagede skader på ben og fødder ved påkørsler

Tidligere havde CH Interfrugt A/S el-pallevogne af et andet fabrikat, hvor truckføreren stod på en ståplade, som kunne klappes op, når pallevognen ikke var i brug. Her skete der noget oftere personskader, fordi truckførerne fik skader på fødder og ben ved påkørsler og kollisioner, da truckførerne kom i klemme imellem den åbne ståplade og pallerne (eller andre trucks).

Afskærmet førerplads beskytter truckfører imod skader

CH Interfrugt A/S fandt disse klemmeskader alt for farlige, og dette medførte, at virksomheden skiftede 7 hurtigløbere ud med el-pallevogne fra STILL af typen EXU-S 22.
Fordelen med STILL EXU-S er først og fremmest, at denne model er forsynet med en fast platform, der er afskærmet på begge sider med 8 mm stålplade, og således står truckføreren særdeles godt beskyttet - hvis kollisioner opstår. Det er endvidere heller ikke muligt at stikke fødderne ud til siden – på en sådan model – fordi truckføreren står inde på en lukket og beskyttet førerplads. Når truckføreren står ind på førerpladsen, træder han ind på en affjedret platform – som samtidig aktiverer en kørekontakt – og dette arrangement sikrer, at truckføreren står korrekt på den beskyttede førerplads – førend palletrucken kan køre.
En anden fordel er, at STILL modellen heller ikke forårsager skader på varer, hvis der køres ind i paller. Det, der i praksis sker er, at pallen blot skubbes væk, fordi den nye palletruck har en langside, hvor godset flugter med den lukkede førerplatform.

Nye produkter – nye vaner

-Det krævede lidt tilvænning og accept af den nye pallevogn, som vi i starten kaldte ”Stridsvognen”. Men stor ros skal den have, da den er solid - og kører og kører.  Vi har nu fået et produkt, som virkelig er til at stole på – og som også gjorde det lettere at investere i nye produkter til virksomhedens logistikterminal.
Det har resulteret i, at vi skiftede de resterende hurtigløbere ud med endnu 12 nye STILL maskiner – og vi vil fremover gerne have flere. Nu har vi 19 ensartede palletrucks – som alle skaber den fornødne tryghed - og giver samtidig en perfekt sikkerhed for vore ansatte, fortæller adm. direktør Kenneth Christensen, og fortsætter:
Vores højsæson går fra marts til industriferien i juli – vi kører i treholdsskift alle ugens dage, så vi har rigtig travlt lige nu. For os er sikkerheden i højsædet – det gælder også driftsikkerheden – som begge er vigtige parametre.

Tilfreds med leverandør

Vi har et godt samarbejde med STILLs servicemontør Johnny Drost Larsen, som er kommet her i mange år. Han kender maskinerne, og vi sender blot en sms med navnet på pallevognen, og så klarer han resten.
De 7 første maskiner, som nu er 2½ år gamle har kørt mere end 1300 driftstimer, og de 12 helt nye maskiner, har på knap en uge kørt 40 driftstimer, så det bliver til noget. Og selvom vi kører relativt intensivt er driftssikkerheden særdeles stabil. Der er faktisk ingen tekniske problemer – det eneste vi skifter er slitagedele som f.eks. gaffelhjul.

Adm. direktør Kenneth Christensen, CH Interfrugt A/S står gerne til rådighed med yderligere kommentarer og kan træffes på telefon 58 50 03 04.