DK Logistik vælger STILL for en sikkerheds skyld

I 2016 vandt logistik- og distributionsvirksomheden DK Logistik A/S i Fredericia en stor logistik- og distributionsaftale for Saint-Gobain. STILL har leveret i alt 15 helt nye enheder af modvægtsgaffeltrucks, håndløftevogne samt en el-løftevogn.

RX 60-35 giver præcis manøvrering med få styrkekræfter takket være lille styrerat.

EXD-SF er dobbeltstock-stabler, som maksimalt løfter 2.000 kg med initialløft, f.eks. ved brug af dobbeltstock ved af- og pålæsning med 1.000 kg på hvert niveau.

En af DK Logistiks modvægtstrucks, en RX 60-35, laster plastrør på en af DK Logistiks i alt 42 last- og varebiler.

Da en gruppe jyske vognmænd sidst i 2016 gik sammen om at danne en helt ny logistik- og distributionsvirksomhed, DK Logistik A/S, var det med en klar målsætning om at være mest innovativ, effektiv og konkurrencedygtig på markedet fra dag 1. Virksomheden blev etableret for at byde på en stor distributionsaftale, og da kontrakten var i hus, blev der investeret i nyt grej over en bred kam - fra lastbiler og lagerfaciliteter til gaffeltrucks og løftevogne. Og STILL var naturligvis med …

Den store byggevareleverandør Saint Gobain Distribution sendte i løbet af 2016 en stor logistik- og distributionsaftale om leveringer til koncernens byggevarekæder Brdr. Dahl & Optimera i udbud. Efter en intens budrunde stod det nyetablerede DK Logistik A/S i Fredericia som vinder af den nye kontrakt. DK Logistik havde en klar strategi for at klare opgaven fra dag 1: Nyt materiel på de afgørende områder, herunder lastbiler, gaffeltrucks og løftevogne.

Leveringspræcision og -sikkerhed
- Et af de vigtigste parametre for logistikaftalen med Saint Gobain Distribution er leveringspræcision og -sikkerhed. Så duer det ikke at satse på tvivlsomt materiel, fortæller direktør Claus Terkelsen.

- Vi havde ikke meget tid, fra vi underskrev kontrakten, til vi skulle levere, men takket være Scania & Renault, som leverede lastbilerne, og STILL, som leverede bl.a. gaffeltrucks og løftevogne, var vi klar til skæringsdatoen, fortæller han.

At det blev hhv. Scania, Renault og STILL, der fik ordrene, var ingen tilfældighed.
- Fra mine tidligere jobs har jeg haft meget gode erfaringer med både Scania, Renault og STILL. Så hvorfor lave om på noget, der fungerer? Vi skulle hurtigt i gang, og STILL kunne levere låne-trucks, indtil de nye elektriske RX60’ og RX20’ere var klar til levering. Vi er nu oppe på 15 nye STILL-enheder fordelt på modvægtstrucks, håndløftevogne samt en el-løftevogn, fortæller Claus.

Leasing med fuld service
STILL modvægtstruckene fordeler sig på to RX60-35, to RX60-25 og en RX20-18. De er alle leaset og er dækket af en STILL ”fuldservice-aftale”, som stort set dækker alt bortset fra skader og dæk. STILL garanterer max. to timers responstid på udkald ved evt. nedbrud, hvilket der efter det første halve års drift ikke har været brug for.

Truckflåden anvendes intensivt på DK Logistiks terminaler i hhv. Taulov, Kibæk, Randers og Aalborg til losning, sortering og læsning af byggematerialer. DK Logistiks set-up indebærer, at varerne ankommer fra Saint Gobain Distributions store centrallagre flere steder i Danmark til DK Logistiks terminaler sidst på eftermiddagen og først på aftenen, hvorefter de sorteres og klargøres til hver enkelt leveringsrute. Inden midnat er DK Logistiks flåde på 42 lastbiler suset afsted til byggemarkeder, byggepladser, håndværksmestre og private.

Distributionen sker fem dage om ugen med start søndag aften, så der ikke tid til slinger. Materiellet betjenes primært af de chauffører, der kører varerne ud, og de har også ansvaret for opladning af de elektriske trucks, når de ikke er i brug.
- Vores dygtige chauffører har taget godt imod valget af hhv. Scania & Renault lastbiler samt STILL trucks og løftevogne. Disse brands scorer højt blandt chaufførerne, hvilket bidrager til arbejdsglæde og lavere driftsomkostninger. De passer bedre på grejet, og det spiller også en stor rolle for bundlinjen, tilføjer Claus.

Klar til at udvide - også med STILL
- Det har bare spillet optimalt, siden vi gik i gang. Vi har selvfølgelig optimeret og omlagt nogle arbejdsgange i takt med, at vi har set mulighederne for at gøre det endnu bedre, og vores STILL-materiel har fulgt med vores effektivitetsløft. Vi er overbeviste om, at STILL også fremover vil kunne bidrage med effektivt grej, når vi forhåbentlig snart udvider forretningen med flere kunder og endnu mere effektive lager og distributionsløsninger, fastslår Claus Terkelsen.

DK Logistik A/S
Etableret i efteråret 2016 ifm. overtagelse af distributionskontrakt for Saint Gobain Distribution af transportvirksomhederne Johs. Sørensen & Sønner A/S i Aarhus, Eiler Chr. Knudsen A/S i Holstebro og P. Fournaise A/S i Fredericia.
Hovedkontor i Taulov, 7000 Fredericia
Rygraden i DK Logistiks distributionssystem er ud over avancerede IT-, navigations- og planlægningsværktøjer også 42 distributionslastbiler, hvoraf de fleste er med kran, men også forvogne, sprintere og trækker/trailere er i vognparken sammen med 15 STILL-enheder fordelt på elektriske modvægtstrucks og løftevogne samt manuelle løftevogne.

STILL nyhedsbrev

Hold dig ajour: Tilmeld dig STILLs nyhedsbrev - og du vil regelmæssigt modtage aktuelle nyheder og informationer om vores virksomhed.

Vis ikke denne meddelelse igen.