Automatiseret transport af bulkcontainere

Ved Audi-præsentationen i Barcelona præsenterede den tyske bilproducent et innovativt projekt for sin vision om den smarte fabrik.

Bulkcontainerne vejer over et ton og skal opbevares i fem meters højde. Det er for andre leverandører også en udfordring, men her har STILL FM-X reach truck en sikkerhedsmarginal i løftekapacitet på 1 ton selv i en højde på 13 meter.

To automatiserede STILL FM-X reach trucks er i drift i et højlager med bulkcontainere, som servicerer 24 pakkelinjer – alt uden fører.

På en Audi-præsentation i Barcelona for nylig præsenterede den tyske bilproducent et innovativt projekt for sin vision om en smart fabrik: Den automatiske transport af bulkcontainere fra højlager til pakkelinjer. Køretøjskomponenterne leveres derfra til produktionssteder på flere kontinenter. Projektet er resultatet af et partnerskab med STILL og DEMATIC ⎜Egemin.

Den automatiseringsløsning, som Audi har udviklet med STILL og DEMATIC ⎜Egemin, og som er planlagt til at gå i normal drift til december, blev i påbegyndt i bilproducentens CKD-afdeling (Completely Knocked Down) i Ingolstadt i maj. Fra CKD-logistikcentret sendes enkeltdele og færdige komponenter til importlandet for at blive samlet til færdige køretøjer. Derfor er gnidningsløs og effektiv lasthåndtering af afgørende betydning.

Ved Audi-præsentationen, der fandt sted den 11. juli for at markere premieren for den nye Audi A8, fremlagde Audi status på det innovative projekt i Ingolstadt: to automatiserede STILL FM-X reach trucks er i drift i et højlager med bulkcontainere, som servicerer 24 pakkelinjer – alt uden fører.

To vigtige udfordringer er centrale for projektet. Den første er variationen på containerne, da der er ialt 12 forskellige typer, der skal lagres og håndteres. Udfordring nummer to består af kommunikationen mellem de automatiserede gaffeltrucks og Audis it-systemer. "I 2015 gennemførte vi en markedsanalyse for at finde den rigtige løsning på disse udfordringer og kom derved i kontakt med forskellige virksomheder," beskriver Stefan Meier, der er ansvarligfor logistikplanlægning hos Audi om den indledende fase af projektet. " STILL og DEMATIC ⎜Egemin var klar til at finde en løsning til vores komplekse processer, høje containervariation samt integrationen til vores it-systemer."

Sikkerhedsmarginalerne i løftekapaciteten har også spillet en afgørende rolle, for som Meier tilføjer: "Containerne vejer over et ton og skal opbevares i fem meters højde Det er for andre leverandører også en udfordring.” Her har STILL FM-X reach trucken en sikkerhedsmarginal i løftekapacitet på et ton selv i en højde på 13 meter.

Audis CKD-logistikcenter i Ingolstadt leverer enkeltdele og færdige komponenter til Audis produktionsanlæg i Kina, Indien, Brasilien og Mexico til montering i Audimodellerne A3, A4, A6 og Q5.

Ud over pladsbesparelser, forbedret logistik og højere kapacitet forventer Audi også større fleksibilitet fra innovationsprojektet. CKD-logistikcentret i Ingostadt fungerer for Audi som et banebrydende kompetencecenter, hvor bilproducenten tester den praktiske merværdi af innovative løsninger. Hvis pilotprojektet med den automatiserede transport af bulkcontainere bliver en succes, planlægger Audi at automatisere endnu flere processer i Ingolstadt og udbrede dem til andre produktionssteder.

STILL nyhedsbrev

Hold dig ajour: Tilmeld dig STILLs nyhedsbrev - og du vil regelmæssigt modtage aktuelle nyheder og informationer om vores virksomhed.

Vis ikke denne meddelelse igen.