STILL CiTi One redder lille vognmandsforretning

Vognmand Jan Lundquist (th.) og chauffør Peter Holgaard med STILL CiTi One.

Chauffør Peter Holgaard (forrest) og vognmand Jan Lundquist med hver deres STILL CiTi One.

Den elektriske Citi One er klar til enhver transportopgave med paller på op til 500 kg på plant gulv, på fliser, på grus, ja selv i lettere terræn.

Citi One gør jobbet med at udbringe varer i byer mere attraktivt.

Vognmand Jan Lundquist driver en lille vognmandsforretning i Fredericia med en lastbil og to varebiler. For et par år siden var han så uheldig at falde og brække ryggen, og havde det ikke været for STILLs elektriske løftevogn CiTi One, kunne uheldet have været begyndelsen til enden for hans forretning.

Jan Lundqvist råder over tre indregistrerede køretøjer i sin lille vognmandsforretning Lundquist Transport. Det er en Mercedes-Benz Atego lastbil på 13,5 tons totalvægt samt to Mercedes-Benz Sprinter på 3,5 tons totalvægt. Faktisk råder han over yderligere to køretøjer, som spiller næsten lige så vigtige roller i vognmandsforretningen som hans Atego og Sprinterne, men de har ikke nummerplader på. Det er nemlig hans to elektriske STILL CiTi One løftevogne, der gør hverdagen så meget lettere for både ham selv og hans chauffør.
Begge Jan Lundquists biler er beskæftiget med distributions- og kurérkørsel i Danmark og Europa, så det kræver effektivitet, når kunderne skal have leveret deres varer i en fart.

Reddet af STILL CiTi One
- Jeg er glad for at være vognmand, selv om det kan være fysisk hårdt at bakse rundt med tunge pakker med håndkraft og køre paller med manuel løftevogn. Derfor var jeg også ulykkelig, da jeg brækkede ryggen i 2014. Dengang havde jeg to varebiler, hvoraf jeg selv kørte i den ene og havde en fat chauffør på den anden. For at redde min lille forretning måtte jeg finde en løsning, der kunne mindske den fysiske belastning, fortæller Jan Lundquist.
Løsningen fandt han i STILLs CiTi One løftevogn med el-motor til både kørsel og løfte-/sænkefunktionen.
- CiTi One blev min redning, for nu går det ikke længere ud over ryg og ben at bakse rundt med pallerne. Ofte skal vi køre på grus, brosten og over kantsten for at kunne levere pallerne til døren, og det klarer Citi One uden problemer. Den er ikke decideret terrængående, men det er tæt på, siger han.

Da Jan Lundquist var kommet til hægterne efter uheldet og den brækkede ryg, kom der så godt i gang i forretningen, at han udvidede med en ekstra bil. Det blev til en meget veludstyret Mercedes-Benz Atego, som han selv kører i. Den er udrustet med omfattende komfortudstyr i førerhuset som var den en stor langturslastbil, og for at kunne klare den fysiske belastning, fulgte hans Citi One med over fra hans Sprinter. Den er chauffør Peter Holgaard blevet fast mand på, og han kan glæde sig over, at Jan Lundquist også har investeret i en CiTi One til ham.
- Det manglede da bare, siger Jan Lundquist.

God medarbejderpleje
- Jeg har jo på egen krop oplevet, hvordan den elektriske løftevogn gør arbejdsdagen både lettere og mere effektiv. Peter knokler lige så meget som jeg selv, og det er da sund fornuft at sørge godt for sine medarbejdere, fastslår han.

Og det giver Peter Holgaard sin chef ret i.
- Jeg har tidligere døjet med knæproblemer og overbelastning fra lignende arbejde hos andre vognmænd. Efter at jeg har fået en CiTi One, går det meget bedre, for den har helt klart taget toppen af den fysiske belastning ved læsning og losning, fastslår han.

Ud over at mindske den fysiske belastning byder CiTi One på en yderligere fordel i kraft af den meget lave vægt. På trods af et kraftigt batteri, el-motor på drivhjulet og elektrisk løfte-/sænkefunktion vejer CiTi One blot 98 kg, hvilket kun er 23 kg mere end en tilsvarende, manuel løftevogn. Og lasteevnen på 500 kg rækker fint til opgaverne i Lundquist Transport.

Let og effektiv
- Den lave egenvægt på CiTi One er vigtig af hensyn til nyttelasten i varebilen. En traditionel ”el-hund” vejer jo over 300 kg til sammenligning, og vi har kun 1.000 kg nyttelast at gøre godt med. De skal helst ikke ”spises op” af for tungt udstyr, fastslår Jan Lundquist.

CiTi One er ud over at være effektiv, driftssikker og ergonomisk også noget af en sparegris. Batterikapaciteten på 15 Ah rækker til mange timers drift.

Ud over at blive overrasket over, hvor alsidig og effektiv CiTi One er, blev vi også overraskede over, hvor lidt energi den bruger i løbet af en arbejdsdag. Vi bruger dem mange gange dagligt, men alligevel kan vi nøjes med at afmontere batteriet og lade i en lille oplader fra en almindelig stikkontakt et par gange om ugen. Så bliver det jo ikke meget lettere, fastslår Peter Holgaard og Jan Lundquist i kor.

STILL nyhedsbrev

Hold dig ajour: Tilmeld dig STILLs nyhedsbrev - og du vil regelmæssigt modtage aktuelle nyheder og informationer om vores virksomhed.

Vis ikke denne meddelelse igen.